Spooky Wet Dreams Hadir Dengan Seru





Spooky Wet Dreams (SWD) hadir dengan single terbaru, Seru. Korang dah dengab ke? Kalau belum gi dengar cepat. Sambil sambil dengar sambil sambil baca intervew ni (berapa banyak sambil dah)


Hello korang apa khabar, siapa di sana?


Hello! Khabar baik, masih tengah sibuk digest kerja-kerja di ambang tahun baru. Ze disini!

Ceritakan tentang lineup korang yang terkini?

Well lineup kami seperti biasa: aku sebagai vocalist, Nani sebagai second vox dan rhythm guitarist, Matt sebagai lead guitarist dan producer, Salihin dengan bassnya dan Aqil sebagai drummer.

Sepertimana yang korang semua tau juga, Arief Fuad dari band FUAD Duo sudah pun jadi sebahagian dari Spooky sebagai keyboardist.




Kenapa memilih Seru sebagai single pertama korang dari album baru?

‘Seru’ ni lagu yang agak special buat kami. Pada asalnya, kami rasa lagu ni tak ‘cukup syarat’ untuk dijadikan single, lagi-lagi sebagai single pertama,  melihat dari aspek durasi dan komposisinya yang kurang pop.  Tapi… majoriti dari kami ‘terkesan’ sangat dengan mesej dan emosi yang lagu ni bawakkan. Jadi kami buat keputusan untuk membuka panggung Dewa Kotaraya ini dengan lagu ‘Seru’.

Lagipun kalau nak ‘Dewa’ jelmakan diri, kenalah ‘Seru’ dulu kan? Haha.





Siapa yang design poster Seru tu dan apakah maksud artwork tu?

Illustrators poster tersebut adalah Lizzie Zany dan Mimi Jamal dari Kekabumi, creative partner kami dari zaman Koleksi Dendangan Untuk Masa Hadapan lagi. Aku sendiri juga terlibat dalam proses ini. Aku sampaikan visi dan mesej yang seiring dengan lagu, mereka pun lakarkan visual tersebut mengikut stail yang kita sama-sama tetapkan. Chemistry kami bertiga pun kuat, so citarasa dan stail tersendiri Lizzie & Mimi juga ada nampak jelas dalam artwork tu.
 
Maksud artwork tu terpulang kepada interpretasi masing-masing, tapi pada aku, jawapannya ada pada lirik lagu itu yang bakal korang dengar nanti.

Kenapa memilih 17hb untuk rilis single n 24hb untuk album?

Takda sebab yang spesifik pun nak rilis single pada 17hb, tapi kami nak clarify yang 24hb bukanlah tarikh keluaran album kami. 24hb tu tarikh keluaran music video bagi single Seru, hasil kerja kami bersama Azizul Hakim dan Zulhelmi dari Fracas Works. Tak sabar nak rilis sebenarnya! 

Bagaimana dengan album baru korang nanti? konsep apa yang cuba korang ketengahkan?
Haha aku tak boleh sangat nak reveal pasal benda ni. Tapi aku just nak cakap that album ni memang concept album juga (seperti KDUMH) yang mengandungi cerita-cerita yang rakyat Malaysia pernah dengar/experience. Selebihnya, kena tunggu bila album keluar nanti hehe.

Plan korang untuk 2022 selain new album?
Ini pun tak boleh reveal lagi atas sebab-sebab tertentu. Biarlah diri kita diselubungi… misteri (takutnya-Admin)

Playlist korang buat masa sekarang?
Aku tengah layan album baru Turnstile, GLOW ON. Memang minat hardcore dari dulu tapi sound Turnstile kali ni memang fresh, so aku tersangkut dengan lagu-lagu dia. Selain tu aku juga tengah layan penyanyi rock n roll Sharon Van Etten, rapper grime UK Pa Salieu dan album terbaru punk Kelate No Good, Punk Gong.

Nani katanya tengah layan album ABBA yang baru, baru release tahun lepas. Matt pula tengah layan Off The Grid by Kanye West, macam biasa.

Last words?
Buat yang nanti-nantikan lagu ‘Seru’ nak keluar, nasihat aku adalah untuk jangan adakan apa-apa expectations pada lagu ni. Apa yang nak jadi, jadi je. Layankan je, okay?




Post a Comment

Previous Post Next Post
banner